Чи кожній дитині потрібен логопед? Чи може дитина «виговоритися» сама? В яких випадках без професійної допомоги не обійтись? – ці та інші питання щодня задають батьки, намагаючись знайти правильну відповідь. На жаль, найчастіше по допомогу вони звертаються не до спеціалістів, а до бабусь, подруг, колег – загалом людей, які дуже далекі від логопедії і в кращому випадку керуються своїм позитивним досвідом. Як результат – народжується купа міфів і невірних тверджень. Щоб розвіяти хоча би частину з них, ми звернулися до лікаря-логопеда, що працює в дитячому навчальному центрі «Майстерня знань». Отже, почнемо з найбільш актуального.

Вимовляння звуківЧи всім дітям потрібен логопед?

Абсолютно всім. Навіть, якщо у дитини немає мовленнєвих порушень, логопедичні заняття необхідні для розвитку її мови, збагачення словникового запасу. В 3-3,5 роки дитина має знати 1,5 тис. слів. На жаль, на сьогоднішній день таким об’ємом слів дитина оперує вкрай рідко. Дітям бракує багатьох важливих для їхнього віку знань, наприклад, про узагальнюючі слова або слова, що характеризують предмети. Тому заняття з логопедом однозначно потрібні всім.

Коли батькам час «бити на сполох» і вести дитину до логопеда?

Критичний вік для визначення порушень мови – 3 роки. Найбільша помилка батьків у тому, що вони чекають, коли дитина «виговориться» сама. А насправді з часом проблема тільки поглиблюється, адже, говорячи з помилками, дитина так само починає читати і писати.

Крім того, чим раніше батьки приведуть дитину, тим легше буде виправити порушення. З кожним роком це стає важче і приносить менші результати.

А чи дійсно дитина може «виговоритись» сама?

Звичайно таке можливо. Однак з допомогою логопеда дитина почне правильно вимовляти звуки значно швидше, та й процес стане для неї цікавішим і ефективнішим. Адже, при роботі з дітьми використовується виключно ігрова форма занять, яка покликана зацікавити дитину та донести потрібну інформацію зрозумілою для неї мовою.

Варто також зазначити, що якщо дитина в 6 років не вимовляє всі звуки або робить це не правильно – це однозначно ознака порушення, яке можна виправити лише з допомогою логопеда.

Тобто до 6-ти років у дитини має бути повністю сформований мовленнєвий апарат?

Так. Існує своєрідна шкала онтогенезу мовлення, яка визначає в якому віці дитина має почати вимовляти ту чи іншу групу звуків. Якщо цього не стається – це може бути ознакою мовленнєвого порушення і батькам варто задуматись про візит до спеціаліста.

Вік дитиниЗвуки мови
Від 1 до 2 роківА, О, У, М ,П, Б
Від 2 до 3 роківУ, І, И, Т, Д , В, Ф, Г, К, Х, Н, Й
Від 3 до 4 роківС, З, Ц
Від 4 до 5 роківШ, Ж, Ч, Щ
Від 5 до 6 роківЛ, Р

 

Артикуляційні вправиВ чому найчастіше причина порушень мовленнєвих порушень у дитини?

У 80% випадків причиною порушення мовлення є педагогічна занедбаність дитини. Батьки просто не розмовляють з дитиною, замінюючи спілкування мультиками, в яких, до речі, зараз майже нема діалогів. Дитині просто немає звідки брати приклади мови і поповнювати словниковий запас.

На другому місці стоять органічні ураження мозку, в результаті пологових травм, травматизації дитини та перенесення нею інфекційних захворювань в перші 3 роки життя, спадковість.

Ще однією причиною проблем з вимовою у дітей є двомовність в сім’ї, наприклад, коли батьки говорять українською та російською. В такому випадку дитині дуже важко самостійно сформувати правильну вимову.

Чи всі порушення мови можна виправити і скільки часу займає цей процес?

На жаль не всі, або неповністю. Найважче піддаються корекції порушення органічного походження. У таких випадках робота логопеда зводиться до соціалізації дитини, навчання її базових слів, понять та розвиток уміння їх використовувати. Стосовно термінів, то вони завжди індивідуальні і залежать від ступеня важкості порушення.

З чого починається робота з новою дитиною?

Перше заняття – це завжди консультація з батьками. Зі слів батьків я заповняю індивідуальну карту дитини. Мене цікавлять такі питання: як проходила вагітність, пологи, чи хворіла дитина на інфекційні захворювання у ранньому віці, чи були у інших членів сім’ї мовленнєві порушення, коли у дитини з’явились перші слова. Питань насправді дуже багато, але вони допомагають знайти першопричину порушення мови, об’єктивно побачити картину та окреслити напрямки роботи. В подальшому я доповнюю карту результатами власного обстеження дитини. На основі цього я можу повідомити батькам про проблеми дитини, а також вказати орієнтовний час необхідний для їх вирішення. Але хочу наголосити, що моя робота – це лише 30% від позитивного результату! 70% повністю залежить від відповідального ставлення батьків. Вони мають займатися з дитиною вдома. В залежності від виду порушення я даю цілий комплекс вправ для виконання вдома.

У «Майстерні знань» ви працюєте тільки з дітьми, які мають порушення?

Ні. Крім корекційних індивідуальних та підгрупових занять (робота з дітьми з однаковим дефектом), я проводжу загальнорозвивальні заняття. Тривалість заняття залежить від вікової категорії.

  • 3 роки – 25 хв.;
  • 4-5 років – 35 хв.;
  • від 5 років – 45 хв.

Розвиваючі заняття

Чи могли б ви більш детально розказати про структуру корекційного заняття?

Кожне заняття має свою тему і мету. Приблизна структура заняття така:

  1. Спочатку ми завжди вітаємось з дитиною.
  2. Артикуляційні вправи. Вони правлені на покращення рухливості язичка, що відіграє ключову роль у правильному вимовлянні звуків.
  3. Повторення правильної артикуляції звуку. Тренування, тренування і ще раз тренування.
  4. Вправа для розвитку мовленнєвого дихання.
  5. Вправи зі звуком (відповідно до теми заняття).
  6. Вправи для розвитку фонематичних процесів.
  7. Фізкультхвилинка.
  8. Вправи для розвитку дрібної моторики рук, пальчикова гімнастика, логопедичний масаж.
  9. Підсумок заняття.

Щоб ви порадили батькам для мовленнєвого розвитку дітей?

В першу чергу спілкуйтесь з дитиною, читайте книжки, вмикайте їм розвивальні мультики. Зараз дуже багато цікавої розвивальної літератури для дітей цього віку. Не лінуйтесь працювати зі своїми дітьми – це ключ до успіху.

По-друге, виправляйте дитину, якщо чуєте, що вона вимовляє звуки неправильно, не давайте їй звикнути до неправильної вимови.

По-третє, якщо у вас виникла підозра, що у дитини є мовленнєві порушення, не відтягуйте похід до логопеда. Чим раніше почнеться корекція – тим кращими будуть результати.

День тижняВік дитиниВартість заняття
Заняття з логопедом є індивідуальними та проходять згідно попереднього запису3-4 роки150 грн
Заняття з логопедом є індивідуальними та проходять згідно попереднього запису4-5 років150 грн
Заняття з логопедом є індивідуальними та проходять згідно попереднього запису5-6 років150 грн

Якщо у Вас виникли запитання стосовно наших занять, телефонуйте: 097 417 44 72, 068 711 30 75 або заповніть форму:

Запишіться на консультацію